PUBLICZNE GIMNAZJUM
W WIELGIEM
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
WSTĘP
Wewnątrzszkolny system oceniania powstał w oparciu o :
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r.
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych.
2. Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
3. Statut Publicznego Gimnazjum w Wielgiem.
4. Szkolny zestaw programów nauczania przyjmowany corocznie uchwałą
Rady Pedagogicznej do dnia 20 września.
5. Przedmiotowe Systemy Oceniania.
6. Opinie nauczycieli , rodziców i uczniów.
I. CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
OCENIANIE WEWNĄRZSZKOLNE MA CELU :
1 - poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach
w tym zakresie.
2 - dostarczenie rodzicom i nauczycielom bieżącej informacji o postępach ucznia.
3 - pobudzanie rozwoju umysłowego każdego ucznia i ukierunkowanie jego
dalszej nauki.
4 - motywowanie do systematycznej pracy oraz samokontroli i samooceny.
5 - dostarczanie nauczycielom informacji o poziomie osiągania celów kształcenia.
6 - umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
I. ZASADY SZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
1. Zasada jawności.
2. Zasada systematyczności w gromadzeniu informacji o osiągnięciach uczniów.
3. Zasada zgodności wymagań nauczycielskich ze standardami edukacyjnymi.
4. Zasada kryterialności ocen ,wynikająca z przedmiotowych systemów oceniania.
5. Zasada różnorodności metod oraz form sprawdzania i oceniania.
6. Zasada komunikatywności komentarza towarzyszącego ocenie.
7. Zasada uznania pierwszeństwa informacji pozytywnej o osiągnięciach ucznia nad ujawnieniem braków.
8. Zasada wskazywania uczniom sposobów pokonywania trudności w zachowaniu i uczeniu się.
9. Zasada zachowania elastyczności w stanowieniu wymagań wobec uczniów o specyficznych trudnościach.
II. SKALA I SPOSÓB OCENIANIA
1. OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE OBEJMUJE:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i informowanie o
nich uczniów i rodziców,
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru)
i warunki ich poprawiania.
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów
oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
3. Oceny są jawne zarówno dla uczniów, jak i jego rodziców. Sprawdzone
i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do
wglądu na zasadach określonych w PSO.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę
powinien ją uzasadnić.
4. Nauczyciel jest zobowiązany , na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej , lub innej poradni specjalistycznej , obniżyć
wymagania edukacyjne (o których mowa w pkt.2) w stosunku do ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty
rozwojowe , umożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym
wynikającym z programu nauczania.
5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego i sztuki należy w
szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas
określony z zajęć wychowania fizycznego.
6.1. Decyzja o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego
podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydany przez lekarza.
6.2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”.
7. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz oceny
klasyfikacyjne końcoworoczne ustala się w stopniach lub w formie
zaliczenia.
Stosuje się następującą skalę stopni:
STOPIEŃ | SKRÓT LITEROWY | OZNACZENIE CYFROWE |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
cel. bdb db dst dop ndst |
6 5 4 3 2 1 |
7.1. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
STOPIEŃ CELUJĄCY- otrzymuje uczeń , który posiadł wiedzę i umiejętności
znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie,
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz biegle posługuje się
zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub
praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania
nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej
klasy, lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu
wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne
osiągnięcia.
STOPIEŃ BARDZO DOBRY- otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres
wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej
klasie, oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w
nowych sytuacjach.
STOPIEŃ DOBRY- otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości
określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie
przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym, oraz poprawnie
stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne.
STOPIEŃ DOSTATECZNY- otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i
umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie
przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje
(wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności.
STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY- otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu
minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez
ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim
stopniu trudności.
STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY- otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości
i umiejętności określonych minimum programowym przedmiotu nauczania w
danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach umożliwiają dalsze
zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać (wykonać)
zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
Ponadto w ocenie bieżących postępów ucznia stosuje się ocenę słowną mającą na celu systematyczne informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć oraz system znaków ( +, - ).
8. Podstawą WSO są PSO.
8.1. Przedmiotowy system oceniania obejmuje:
- merytoryczne wymagania przedmiotu
- „ technikę ” oceniania.
8.2. Merytoryczne wymagania przedmiotu to szczegółowe cele wyrażone w formie
czynności uczniów z podziałem na czynności podstawowe ( na ocenę dop. i dst.) oraz
ponadpodstawowe (na ocenę db. , bdb i cel.).
8.3. Technika oceniania to indywidualny zapis nauczyciela dotyczący sposobu oceniania
pracy ucznia na lekcji i w domu.
W technice oceniania uwzględnia się:
a) prace klasowe
- należy ustalić ilość prac klasowych w semestrze i podać do wiadomości ucznia,
- zapowiadać je z tygodniowym wyprzedzeniem,
- prace klasowe powinny być poprzedzone powtórzeniem,
- po pracy klasowej powinno być omówienie wyników i poprawa,
- przed przystąpieniem do pracy klasowej nauczyciel powinien zapoznać ucznia z
kluczem oceniania, który nie może ulec zmianie po sprawdzeniu pracy,
- czas sprawdzania prac pisemnych przez nauczyciela max. 2 tygodnie
- uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej odpowiedzią ustną lub pisemnie w
czasie pozalekcyjnym. Termin poprawy nie powinien przekraczać 2 tygodni.
- uczniowie nieobecni są zobowiązani do zaliczenia pracy na zasadach jak uczniowie
poprawiający się.
- uczeń ma prawo do wglądu w pracę i zapoznania się z błędami a także wyjaśnienia
ich przez nauczyciela,
- prace klasowe przechowuje nauczyciel przez rok kalendarzowy
- przeprowadzając prace klasowe zachowuje się następujące zasady: uczeń może mieć
najwyżej trzy prace klasowe w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jedna dziennie.
b) sprawdziany krótkie - tzw. kartkówki
- powinny obejmować materiał z trzech lekcji
- czas pisania nie powinien przekraczać 20 min.
c) odpowiedzi ustne
KRYTERIA ODPOWIEDZI USTNEJ:
- jasność i precyzja wypowiedzi,
- stopień wyczerpania tematu,
- umiejętność argumentowania, uzasadniania, wnioskowania lub podejmowania prób w
tym zakresie,
- swoboda w operowaniu wiedzą przedmiotową,
- wykorzystanie wiedzy zdobytej wcześniej, na innych przedmiotach lub w toku
samodzielnej lektury.
Dłuższe wypowiedzi powinny być oceniane stopniem, krótkie w innej formie
określonej przez nauczyciela w PSO.
d) prace domowe
- nauczyciel sprawdza ilościowe i losowo jakościowe wykonanie pracy domowej,
- na ferie i święta nauczyciele nie zadają pracy domowej.
e) inne prace ucznia
- uczeń może być również oceniony za aktywność na lekcji, pracę w grupach,
rozwiązywanie zadań i problemów, ćwiczenia laboratoryjne i posługiwanie się
sprzętem, przygotowanie referatów itp.
Prace te mogą być oceniane stopniem, w formie zaliczenia lub w innej formie
określonej w PSO.
9. Uczeń powinien być oceniany systematycznie, (co najmniej 3 oceny w semestrze).
10. Elementem oceny ucznia jest samoocena.
10. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
II. SKALA I TRYB USTALANIA, SPOSÓB FORMUŁOWANIA
OCENY ZACHOWANIA.
1. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego (do 30 września) informuje uczniów
oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
2. Oceny zachowania są jawne, zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych
opiekunów).
3. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
3.1.Funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym:
- aktywność społeczna
- kulturę osobistą
- stosunek do obowiązków szkolnych
- udział w konkursach i zawodach sportowych
- pracę w kołach zainteresowań
- rozwijanie własnej osobowości
3.2. Respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
4. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
- wzorowe (wz)
- dobre (db)
- poprawne (pop)
- nieodpowiednie (ndp)
OCENĘ WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania
wyrażające ocenę zachowania i jest wzorem do naśladowania
dla innych uczniów.
OCENĘ DOBRĄ otrzymuje uczeń , który przeważnie spełnia wymagania wyrażające
ocenę zachowania.
OCENĘ POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który uchybia niektórym wymaganiom
wyrażającym ocenę zachowania, ale stosuje się do środków
zaradczych.
OCENĘ NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia wymaganiom
wyrażającym ocenę zachowania, a stosowane środki
zaradcze nie odnoszą skutku.
5. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy.
6. Na wniosek Rady Pedagogicznej ocena zachowania może ulec zmianie.
7. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny z zajęć edukacyjnych
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
-Regulamin ustalania oceny zachowania ucznia Gimnazjum w Wielgiem
I . Postanowienia ogólne
1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia jego obowiązków szkolnych , pracy nad rozwojem własnej osobowości , jego kulturze osobistej , postawie wobec kolegów i dorosłych oraz pracy w organizacjach samorządowych , artystycznych i innych.
2. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
- stopnie z przedmiotów nauczania ,
- promocję lub ukończenie szkoły ,
3. Ocenę zachowania ustala się niezależnie od stopni i przedmiotów nauczania .
4. Zachowanie ucznia ocenia się następująco :
- wzorowe – wz
- dobre – db
- poprawne – pop
- nieodpowiednie – ndp
5. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy jawnie w porozumieniu z zespołem klasowym, w miarę możliwości z udziałem zainteresowanego ucznia, uwzględniając opinię innych pracowników szkoły.
6. Elementem oceny jest samoocena ucznia.
7. Przy ocenie zachowania uwzględnia się punkt zdobyte przez ucznia zgodnie z zasadami szkolnego systemu punktowego.
8. Oceny zachowania powinny być ustalone w terminie 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
9. Ocena zachowania dotyczy I okresu nauki szkolnej lub końca roku szkolnego.
10. Na prośbę ucznia lub rodzica wychowawca jest zobowiązany wyjaśnić zainteresowanemu , jakimi kryteriami kierował się ustalając ocenę zachowania.
11. Wychowawca przedstawia oceny zachowania na klasyfikacyjnej radzie pedagogicznej i uzasadnia oceny nieodpowiednie oraz wzorowe , a na prośbę członków rady , również inne .
12. Rada pedagogiczna w wyniku dyskusji może wnioskować o zmianę oceny zachowania ucznia.
13. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może odstąpić od ustalonych kryteriów i podwyższyć ocenę z własnej inicjatywy za szczególne osiągnięcia lub zalety charakteru.
14. O podwyższenie oceny zachowania może również wnioskować samorząd uczniowski.
15. Wychowawca klasy z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Pedagogicznej może odstąpić od ustalonych kryteriów i obniżyć ocenę zachowania w przypadku :
13.1.Konfliktu ucznia z prawem karnym.
13.2.Dwukrotnego poważnego naruszenia praw i obowiązków ucznia ( pow. 30 p )
13.3.Gdy uczeń systematycznie narusza normy prawa szkolnego a stosowane środki
wychowawcze nie przynoszą rezultatów.
II . ZASADY SYSTEMU PUNKTOWEGO :
1. Każdy uczeń otrzymuje 100 punktowy kredyt i może otrzymać ocenę z zachowania
Nieodpowiednie do 80 pkt.
Poprawne od 81 – 120 pkt.
Dobre od 121 – 160 pkt.
Wzorowe powyżej 160 pkt.
2. Do 100 punktowego kredytu dodajemy za:
2.1. Olimpiady przedmiotowe – szkolne do 10
- powiatowe /rejonowe do 15
- wojewódzkie do 30
2.2. Konkursy plastyczne i inne - szkolne 3 – 5
- powiatowe /rejonowe do 15
- wojewódzkie do 20
2.3. Konkursy turystyczne - szkolne 3 – 5
- powiatowe /rejonowe do 15
2.4. Udział w życiu sportowym szkoły , starty w zawodach do 30 pkt wg regulaminu
opracowanego przez nauczycieli wychowania fizycznego.
2.5. Zespół muzyczny do 30 pkt wg zasad opracowanych przez n-li muzyki.
2.6. Pracę w Samorządzie Uczniowskim
- w zarządzie SU do 20
- w zarządzie klasy do 10
- w sekcji SU do 15
2.7. Praca w organizacjach pracujących systematycznie ( spotkania co najmniej raz w tygodniu) od 1 – 10
2.8. Praca w innych organizacjach do 5 pkt
2.9. Pracę na rzecz szkoły
- przygotowanie imprez szkolnych 5 – 10
- przygotoanie i udział apelach 5 – 10
2.10. Pracę na rzecz klasy – uroczystości klasowe, pomoc koleżeńska itp. 5 – 10
2.11. Wysoką kulturę osobistą 5 – 10
2.12. Szczególny stosunek do nauki 5 – 10
2.13. Czytelnictwo , samodzielne lektury 0 – 10
2.14. Inne – szczególnie pozytywne zachowania 5 – 10
3. Od 100 punktowego kredytu odejmujemy za :
3.1. Przeszkadzanie na lekcji 1 – 5
3.2. Niewykonanie poleceń nauczyciela 1 – 5
3.3. Aroganckie odezwanie się do osób dorosłych 5 – 10
3.4. Ubliżanie koledze 1 – 5
3.5. Zaczepianie słowne lub fizyczne drugiej osoby 1 – 5
3.6. Wulgarne słownictwo 5 – 10
3.7. Złe zachowanie na terenie szkoły 1 – 5
3.8. Celowe niszczenie sprzętu , mebli , innych rzeczy 10 - 20
3.9. Kradzież 20 – 50
3.10. Palenie papierosów 20 – 50
3.11. Picie alkoholu 20 – 50
3.12. Wyłudzanie pieniędzy 20 – 50
3.13. Wagary 20 - 50
3.14 Nieobecności nieusprawiedliwione 5 – 10
3.14. Negatywny stosunek do nauki 5 – 10
3.15. Uczeń , który miał ocenę niedostateczną na poprzedni semestr lub ocenę
nieodpowiednią z zachowania zostaje zawieszony w prawach reprezentanta szkoły.
3.16. Wychowawca klasy decyduje o zawieszeniu ucznia w prawach reprezentanta szkoły ,
jeżeli jego zachowanie w rażący sposób narusza przyjęte normy lub jest poważnie
zagrożona promocja ucznia do następnej klasy.
3.17. Inne zachowania i wątpliwości dotyczące stosowania niniejszego regulaminu należy
uzgadniać z opiekunem Samorządu Uczniowskiego.
IV. FORMY I CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEKAZYWANIA INFORMACJI
UCZNIOM I RODZICOM O POSTĘPACH W NAUCE I
PRZEWIDYWANYCH STOPNIACH OKRESOWYCH I
KOŃCOWOROCZNYCH
1. WYCHOWAWCA ZOBOWIĄZANY JEST PRZEPROWADZIĆ:
a) przynajmniej 2 zebrania z rodzicami w ciągu I semestru:
- na początku roku szkolnego
- w czasie trwania semestru stosownie do potrzeb
b) przynajmniej jedno zebranie w ciągu II semestru
2. W pierwszy poniedziałek miesiąca nauczyciele pełnią dyżur w szkole w
godz.14.00 do 15.00 , w czasie którego nauczyciele udzielają konsultacji
rodzicom.
3. Jeżeli uczeń ma trudności dydaktyczne lub wychowawcze , wychowawca
nawiązuje kontakt z rodzicami i podaje termin spotkania.
4. Miesiąc przed końcem I i II okresu poszczególni nauczyciele są
zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach
okresowych i końcowych.
5. Miesiąc przed końcem I i II semestru wychowawca powiadamia
rodziców w formie pisemnej o przewidywanych stopniach
niedostatecznych.
6. W ostatnim tygodniu przed rozpoczęciem ferii zimowych wychowawca
klasy organizuje spotkanie z rodzicami w celu podsumowania osiągnięć
edukacyjnych uczniów z poszczególnych przedmiotów oraz zachowania.
V. TERMINY I ZASADY KLASYFIKACJI I PROMOWANIA.
1. Klasyfikowanie śródroczne - polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania
i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych , według przyjętej skali.
Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego , na koniec I semestru.
2. Klasyfikowanie końcoworoczne - polega na podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w
szkolnym planie nauczania i ustalania ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania,
według przyjętej skali.
Klasyfikowanie końcoworoczne przeprowadza się na koniec roku szkolnego.
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne ,
a ocenę zachowania - wychowawca klasy.
4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w semestrze
programowo wyższym, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę
uzupełniania braków.
5. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu na te
zajęcia w szkolnym planie nauczania.
6. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania (z uwzględnieniem przepisu
zawartego w II pkt.4) uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego (z zastrzeżeniem zawartym w pkt.8)
7. Ocena klasyfikacyjna ustalona przez nauczyciela przedmiotu jest ostateczna.
8. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt.6 i nie przystąpił do egzaminu
gimnazjalnego nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum , rada pedagogiczna może
jeden raz promować ucznia , który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych z
zajęć edukacyjnych.
VI. Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe.
1. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
1.1. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej
lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
1.2.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok nauki lub uczeń spełniający obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą.
1.3. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w przedostatnim tygodniu nauki przed
feriami zimowymi lub w przedostatnim tygodniu nauki przed wakacjami.
1.4. Dokładny termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor gimnazjum w
porozumieniu z zainteresowanym uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
1.5. Komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor szkoły. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
a) przewodniczący - dyrektor szkoły lub wicedyrektor
b) egzaminator - nauczyciel zajęć edukacyjnych, z których uczeń zdaje egzamin
klasyfikacyjny
c) członek - nauczyciel pokrewnych zajęć edukacyjnych.
1.6. Nauczyciel egzaminator ustala zadania egzaminacyjne, a zatwierdza je przewodniczący
komisji egzaminacyjnej.
1.7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu
z sztuki, informatyki,(techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
1.8. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu sprawdzoną i
ocenioną pracę egzaminacyjną.
2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może
być zamieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2.1.Uczeń klasy pierwszej i drugiej gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji
końcoworocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego z zajęć edukacyjnych może
zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem
egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego,
z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
2.3.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu
ferii letnich.
2.4.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a - dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji
b - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący
c - nauczyciel prowadzący takie same lub podobne zajęcia edukacyjne - jako
członek komisji.
2.5. Nauczyciel o którym mowa w (2.4 p.b.) może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takich przypadkach dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela
prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym , że powołanie nauczyciela
zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
2.6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający :
skład komisji , termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę
ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
2.7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
określonym przez dyrektora szkoły.
2.8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę z zastrzeżeniem (2.9.)
2.9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, rada pedagogiczna może
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zda
egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
VII. Egzaminy gimnazjalne.
1.W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin obejmujący:
a) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych
b) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
1.1. Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązujący.
2. Komisja okręgowa opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań ,
kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego.
2.1. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem egzaminu
gimnazjalnego.
2.2. Egzamin gimnazjalisty przeprowadza się w maju , w terminie ustalonym przez
komisję okręgową, począwszy od 2002 roku.
2.3. Komisja okręgowa przygotowuje arkusze egzaminu gimnazjalnego.
2.4. Egzamin gimnazjalisty organizuje zespół egzaminacyjny powołany przez dyrektora
komisji okręgowej.
2.5. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą co najmniej cztery osoby, w tym
przewodniczący wyznaczony przez dyrektora komisji okręgowej.
Przewodniczącym zespołu może być jedynie egzaminator wpisany do ewidencji
egzaminatorów.
Przewodniczący sporządza protokół przebiegu egzaminu, który podpisują członkowie.
3. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w
formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
3.1.Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu
jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z
odpowiedniej części tego egzaminu , o której mowa w pkt. 1.
Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienia do zwolnienia.
3.2.Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równocześnie z uzyskaniem w tej
części najwyższego wyniku.
3.3.Uczeń , który nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie albo przerwał
egzamin , przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora
komisji okręgowej.
3.4.Uczeń , który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalisty w
dodatkowym terminie albo przerwał egzamin , przystępuje do niego w kolejnym
terminie określonym przez dyrektora komisji okręgowej.
3.5.Uczeń , który nie przystąpił do egzaminu w terminie do 31 sierpnia danego roku ,
powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku.
4.Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustala powołany przez dyrektora komisji okręgowej
zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów.
4.1.Wynik egzaminu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
5.Wynik egzaminu gimnazjalnego odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły .
Wynik nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
5.1.Wynik egzaminu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu dla
każdego ucznia komisja okręgowa przesyła do szkoły w terminie do dnia 10 czerwca
danego roku , a w przypadku , o którym mowa w pkt.3.3. i 3.4. do dnia 31 sierpnia
danego roku.
6.Komisja okręgowa zapewnia prawidłowe warunki i nadzoruje przebieg egzaminu.
6.1.Uczeń , w terminie 2 dni od daty egzaminu gimnazjalnego może zgłosić zastrzeżenia
do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna ,że w trakcie egzaminu zostały
naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzenia
6.2.Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od
ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
6.3.W przypadku niemożności ustalenia wyników egzaminu pisemnego spowodowanej
zaginięciem prac egzaminacyjnych dyrektor komisji okręgowej zarządza ponowne
przeprowadzenie egzaminu.
6.4.Termin ponownego egzaminu o którym mowa w pkt.6.3. ustala dyrektor komisji
okręgowej.
7.Przygotowania zestawów zadań i pytań , zestawów tematów oraz zadań
egzaminacyjnych a także arkuszy egzaminacyjnych , ich przechowywanie i
przekazywanie szkołom odbywa się z zachowaniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych.
7.1.W przypadku naruszenia przepisów , o których mowa w pkt. 7. decyzję co do
dalszego przebiegu egzaminu podejmuje dyrektor komisji okręgowej w uzgodnieniu
z dyrektorem Komisji Centralnej.
VIII EWALUACJA
1.Przewiduje się analizę częściową W.S. O. co roku po zakończeniu klasyfikacji rocznej.
2.Dokładna całościowa analiza systemu oceniania nastąpi po trzech latach po
egzaminie gimnazjalnym i klasyfikacji rocznej.
3.W całościowej analizie systemu oceniania będą brać udział rodzice, nauczyciele i
uczniowie.
4. Zmiany i poprawki mogą proponować:
- rada rodziców
- rada pedagogiczna
- samorząd uczniowski
5. Zmiany muszą być uzgodnione i zaakceptowane przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Placówek Oświatowych w Wielgiem